Benvinguts al butlletí informatiu de Ràdio Falset.
El Consell Comarcal del Priorat aportarà enguany deu mil euros a l'Associació d'Oleïcultors del Priorat per impulsar el "Programa específic de la millora de la qualitat i foment de la cultura de l'oli a la comarca".
Els objectius per a aquest any se centren en diverses actuacions: elaborar un estudi de millora de qualitat de l'oli a través d'un treball de camp sobre la millora de la qualitat de l'oliva, fer un control i seguiment dels olivers, així com dels molins de totes les cooperatives associades, fer un estudi de tots els olis elaborats, portar a terme accions de difusió i promoció dels olis i gestionar la comercialització i la central de compres, entre altres coses.
Aquest programa es desenvolupa des de fa un anys en el marc del conveni de col·laboració del Consell amb l'Associació d'Oleïcultors del Priorat. I a part del programa sobre la qualitat de l'oli, l'associació rep el suport dels tècnics del Consorci per al desenvolupament del Priorat a través d'aquest conveni. D'aquesta manera, s'han coordinat campanyes, s'ha donat suport en negociacions de convenis, s'ha intermediat en treballs tècnics, s'ha donat suport en la logística i la comercialització de l'oli i s'ha donat suport per tirar endavant la marca "Oleum Priorat", entre altres.
Més coses. L'alcalde de Margalef, Ramon Vilà, no descarta la construcció d'un parc eòlic a la zona d'Espadelles, precisament l'espai on Tarraco Eòlica volia aixecar un parc eòlic de 38 aerogeneradors amb una potència total de 49,5 megavats de potència. Era una de les centrals acceptades dins l'Acord Comarcal d'implantació eòlica signat per totes les forces polítiques representades a la comarca l'any 2001. L'anunci el va fer durant la presentació del macroparc eòlic de l'empresa Tarraco Eólica en què Vilà va dir que el municipi no renuncia a la implantació d'un parc en aquesta zona.
En el seu moment, Tarraco Eòlica va desestimar aquesta ubicació perquè les mesures de vent no oferien la rendibilitat desitjada. I aquesta ha estat la raó per la qual la promotora ha cercat i apostat per una altre zona del municipi, Tossal de Ganyes.
D'altra banda, la presidenta del Consell Comarcal del Priorat, Maria Secall, ha defensat que no té sentit reunir els membres de l'Acord Comarcal per a la implantació de l'energia eòlica al Priorat.com reclama de manera insistent l'oposició. En referència a l'acceptació dels projectes eòlics del Priorat, Maria Secall ha manifestat que «ni la Carta ni el Consell Comarcal no intervindran ni decidiran si un projecte eòlic s'instal·la o no a la comarca» i ha recordat que «això és una competència que comença en un ajuntament i acaba al departament de Medi Ambient».
Canviem de tema. La regidoria de Medi Ambient de l'Ajuntament de Falset, amb el suport d'altres institucions, ha iniciat la primera fase del projecte Grefol, que consisteix en una sèrie d'actuacions als paratges naturals de Sant Gregori i Sant Cristòfol. El taller ocupacional del Priorat ha permès el desbrossament de la futura àrea de lleure, que correspon a la primera part d'aquesta fase. Al mateix temps, el taller també ha dut a terme una petita restauració dels forns de calç existents al lloc i neteja del camí d'accés a l'ermita de Sant Gregori.
Més endavant, es procedirà a la instal·lació de taules, bancs, jocs infantils i una font d'aigua. Segons els promotors del projecte, aquesta actuació comptarà amb un ajut de la Diputació de Tarragona. L'arquebisbat de Tarragona, per la seva banda, també podria col·laborar en aquest projecte, després de l'interès mostrat per l'arquebisbe en el transcurs d'una visita pastoral a Falset. La Generalitat també s'ha interessat pel projecte a través del Departament de Medi Ambient, que farà tasques d'assessorament, i de la direcció general de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura, pel fet que el paratge natural de Sant Gregori representa un abric prehistòric.
Un altre assumpte d'interès és l'arribada demà al Priorat del Rally RACC Catalunya Costa Daurada que comença avui al Passeig Marítim de Salou. El rally, el primer de la temporada sobre asfalt, comptarà amb 71 inscrits, entre els que hi ha els 24 pilots del Mundial, que recorreran la província durant 16 trams especials, 346 kilòmetres cronometrats, amb un total de 1.376 quilòmetres de recorregut
Entre els 24 pilots del World Rally Cars, hi ha Dani Sordo y Xevi Pons, amb l'equip de Citroën Kronos, a més de destacats participants Sébastien Loeb y Marcus Grönholm.
La segona i la tercera etapa són les que passaran pel Priorat. Així, la segona etapa consistirà en sis trams especials que consisteixen en passar dues vegades pels trams entre Duesaigües-Vilaplana i Margalef, mentre que l'última etapa comptarà amb quatre trams especials entre Lloar i la Figuera i Pratdip amb doble passada.
L'organització habilitarà zones d'acampada per als aficionats per tal de protegir l'entorn, prefixarà els llocs d'aterratge dels helicòpters i eliminarà zones de públic per augmentar la seguretat. Finalment, també ha fixat un sistema per no perjudicar les zones on les àligues hi tenen els seus nius.
Per cert que aprofitant la popularitat d'aquesta prova de rally, Unió de Pagesos no descarta organitzar una protesta per aconseguir més ajuts per al sector de la fruita seca. El responsable sindical del sector, Josep Fortuny, ha dit que aquesta acció depèn de la reunió que els socialistes els van prometre per parlar del tema. Fortuny ha declarat també que la gent de la zona ja n'està farta, del ral·li, perquè hi ha gent del públic que malmet les vinyes i les branques florides dels ametllers, i això no els ho paga ningú.
Això és tot per ara. Moltes gràcies per la seva atenció.


