Informatiu cap de Setmana 17-01-2026

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Benvinguts al butlletí informatiu

L'empresa Tarraco Eòlica presenta avui a les set del vespre, a la seu del Consell Comarcal del Priorat, a Falset, el projecte de construcció d'un parc eòlic a la comarca que preveu la instal·lació de 62 molins de vent distribuïts entre el Priorat i la Ribera d'Ebre. 50 aerogeneradors es repartiran entre quatre municipis prioratins, La Bisbal de Falset, Cabacés, La Figuera i El Molar, i 12 més que es distribuiran entre La Palma d'Ebre i Vinebre, a la Ribera d'Ebre. En principi s'havia previst la instal·lació de 90 molins, però amb l'exclusió temporal de la zona de Margalef, el nombre s'ha quedat en 62.

La presentació pública del parc eòlic i del seu corresponent estudi d'impacte ambiental ha estat endarrerit durant tres mesos, període durant el qual la mesa de seguiment del parc, formada pels ajuntaments implicats, el consell comarcal, la Generalitat, entitats ecologistes i una entitat veïnal, ha redistribuït o eliminat diversos aerogeneradors tenint en compte criteris ambientals i paisatgístics. Així, per exemple, s'han modificat les zones dels voltants de l'ermita de Sant Pau a La Figuera, i la connexió d'interès biològic entre Garcia i El Molar.

De moment, la primera reacció a aquest anunci no s'ha fet esperar. L'alcalde de Marçà, en nom dels cinc alcaldes que pertanyen a la coalició Acord Municipal (Marçà, Falset, Cornudella, Gratallops i Torroja) ha enviat una carta als convocants de la presentació del parc, en què es reclama que aquest projecte sigui debatut a la comissió de seguiment de l'Acord Comarcal sobre la implantació de l'energia eòlica al Priorat abans de ser presentat als alcaldes del Priorat.

Per Acord Municipal, el parc eòlic de la Bisbal de Falset-El Molar, trenca l'acord sobre la implantació de l'energia eòlica que estipulava donar llum verda a la instal·lació de 2 centrals eòliques als termes de Cabacés-la Bisbal (a la serra de Junquet-Gorraptes) i Margalef (projecte de Tarraco Eòlica a Espadelles). Acord Municipal considera que el projecte bàsic que es presentarà avui no correspon a cap de les dues centrals eòliques citades al pacte comarcal.

Continuem a Falset. Segons un comunicat emès per l'ajuntament, un total de 2696 persones estan empadronades a Falset, un 11% dels empadronats són estrangers. Les nacionalitats amb més representació són la marroquina, la romanesa, l'equatoriana i la britànica. Dit això, des del propi ajuntament s'admet que no es tenen números fiables dels transeünts o dels que, tot i viure a Falset, no consten en el padró. L'altre fenomen detectat en el padró és que hi ha moltes persones empadronades en un sol edifici, cosa que segons el consistori és fa difícil de creure ja que és poc probable que un nombre tan elevat de persones puguin viure en un sol domicili, si més no, d'una manera digna.

Segons el comunicat de l'ajuntament, fa un temps es va estudiar la manera de poder posar controls com ara reclamar la cèdula d'habitatge i intentar evitar inscripcions massives (i falses) en un sol domicili, però sembla ser que la llei no admet controls d'aquests tipus i obliga a empadronar a qualsevol persona que demostri que viu al poble. És per això al padró hi figuren persones que ja no hi són o encara no hi figuren algunes que sí que hi viuen.

Més coses. Des d'ahir dimarts i fins el proper divendres 1 d'abril, la carretera T311 entre Pratdip i el Coll de Fatxes, romandrà tallada al trànsit en diversos trams a causa de les obres de millora superficial de la via que està portant a terme el departament de Política Territorial. Els talls es faran en el trams entre la C44 amb la carretera TV3111 d'accés a Llaberia. D'altra banda, a partir de la setmana que ve, entre els dies 4 i 14 d'abril, es tallarà la mateixa T311 entre la intersecció de la TV3111 i Pratdip.

Això és tot per ara. Moltes gràcies per la seva atenció.

Publicitat