L’assemblea ampliada anual de municipis del Fons de Transició Nuclear, celebrada el passat divendres a Ascó, va reunir més de 200 persones per presentar el balanç de la gestió de les actuacions, així com la nova orientació en la gestió del fons per agilitzar l’execució dels projectes i obrir noves línies d’ajuts que permetin donar resposta a les necessitats específiques de la zona afectada pel tancament de les centrals nuclears.
L’acte, que va comptar amb la presència del conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper; la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero; i el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, va servir per traslladar les actuacions desenvolupades aquest últim any en l’àmbit de la gestió i la governança amb l’objectiu de garantir l'execució de les actuacions i facilitar la planificació a llarg termini.
Així, el Fons de Transició Nuclear ha finançat actuacions per més de 150 milions d’euros durant el període 2023-2024. Aquests recursos, distribuïts en diferents ajuts i convocatòries, han beneficiat 1.500 empreses, permetran crear 656 llocs de treball i han mobilitzat una inversió publicoprivada de 73,58 milions d’euros en el territori. Amb aquests recursos també s'executaran 450 noves actuacions per acompanyar la transició energètica de la zona promoguts pels municipis.
A més, durant l’assemblea, el Govern va anunciar que ha decidit allargar fins al 30 d’abril de 2028 el termini que tindran els municipis beneficiaris del Fons de Transició Nuclear de 2023 per executar els seus projectes i la creació de noves línies d'actuació prioritàries que poden ser objecte de finançament per part del fons, si així ho determina l’Òrgan de Govern.
També es va explicar que s’ha creat una nova línia de 13 milions d’euros per potenciar i accelerar la millora i optimització de les infraestructures de regadius entre 2025-2028, a través d’un ajut destinat a la comunitat de regants de les zones del Fons de Transició Nuclear. Aquesta actuació beneficiarà a 32 comunitats de regants ubicades a l’àmbit territorial del Fons. Una altra línia de nova creació, aprovada recentment per l’Òrgan de Govern, serà la que destina 3 milions d’euros al foment del treball autònom, que es posarà en marxa a principis de l’any 2026.