La campanya de la verema ja està en marxa a les dues denominacions d’origen de la comarca del Priorat. A la DO Montsant va arrencar ara fa un parell de setmanes i a dia d’avui ja es troba a ple rendiment. La seva presidenta, Pilar Just, explica en declaracions a Ràdio Falset que “vam començar fa dues setmanes collint de manera puntual però ja podem dir que en aquests moments ens trobem en plena verema, amb tots els cellers, o gairebé tots, ja veremant”.
A la DOQ Priorat, en canvi, el punt àlgid de la collita es preveu a partir de la setmana que ve. “Estem en una fase inicial, en la que tan sols s’han començat a estirar alguns raïms”, afirma el president, Salustià Álvarez, que afegeix que “el moment fort de la verema començarà a partir de la propera setmana”.
Amb tot, els presidents de les dues denominacions d’origen prioratines destaquen que les pluges de la passada tardor i de la primavera han afavorit que hi hagi una bona producció i una molt bona qualitat del raïm. “Per ara, la producció i la qualitat del raïm és molt bona. Ja era hora que tinguéssim una verema normal”, diu Just. En el mateix sentit s’expressa Álvarez: “les pluges van permetre que la planta es recuperés i han fet que la producció sigui molt correcta. A més, el fet que hagi fet calor durant l’estiu ha garantit que el raïm tingui un estat sanitari molt bo”.
Això fa que, després d’anys molt dolents, a la DO Montsant es prevegui una producció que girarà al voltant de la mitjana, es a dir, que es recolliran entre sis i set milions de quilos de raïm. “A hores d’ara portem més 1,5 milions de quilos veremats i tot just comença el gruix d’entrada, per tant, preveiem tenir una verema normal després d’anys de males collites”, explica Just.
També la DOQ Priorat espera una collita força millor que la de l’any passat tot i que no arribarà, encara, a la mitjana. Álvarez afirma que “preveiem tenir un 25% més de producció respecte a l’any passat tot i que encara estem una mica per sota d’una collita normal”. Així, la DOQ Priorat espera recollir, en total, al voltant dels cinc milions de quilos de raïm.
L’ombra dels aranzels
La campanya de la verema d’engany està marcada, també, per la guerra aranzelària iniciada pel president dels Estats Units, Donald Trump, i que des d’aquest agost grava els vins i caves europeus amb un impost del 15%. Des de les dues DO prioratines creuen que l’amenaça dels aranzels va generar una incertesa que ha afavorit que molts importadors s’avancessin i compressin més vi abans de la seva aplicació. “Crec que el que va afectar més va ser la incertesa sobre els aranzels, és a dir, el fet que un cop aquest senyor va assolir la presidència dels Estats Units comencés a llençar aquell seguit de disbarats arazelaris, la majoria dels quals no s'han complert”, destaca el president de la DOQ Priorat que afegeix que “aquesta incertesa respecte al que acabaria passant juntament amb una cojuntura internacional marcada pels conflictes, ect. va fer que hi hagués un alentiment en les accions de compra i venda del mercat americà”. Amb tot, Álvarez creu que “el grau d’afectació dels aranzels no serà molt alt malgrat que, evidentment, qualsevol increment de preu comporta una variació”.
Des de la DO Montsant, en canvi, Pilar Just explica que “les notícies que ens arribaven indicaven que els cellers haurien d’assumir bona part dels aranzels, la qual cosa, i tenint en compte que la relació qualitat preu dels vins de la DO Montsant és molt bona, faria que les exportacions siguin inviables”. Amb tot, destaca que “analitzant les xifres de les exportacions als EUA d’aquest semestre hem vist que molts importadors han comprat abans que els aranzels entressin en vigor i en sis mesos s’ha exportat més del doble del que es va exportar l'any passat”. “Cellers i importadors han treballat per evitar que els aranzels afectessin el menys possible i aquests no es notaran, al menys, en les properes vendes”, sentencia.
Així i tot, des de les denominacions d’origen de la nostra comarca creuen que, si bé l’americà és un mercat important, cal seguir treballant i obrint noves destinacions per a l’exportació. “Ja fa anys que nosaltres tenim una política de promoció internacional molt important Al mes de novembre visitarem els països asiàtics, principalment la Xina i Corea, però ens els propers anys tenim previst desembarcar al mercat llatinoamericà, que cada vegada és més fort i valora molt la qualitat dels vins d’aquí”, diu Just. “Aviat, la DO Montsant arribarà a països de centreamèrica com Mèxic o Costa Rica”, anuncia.
Tot això, evidentment, sense oblidar mai el mercat català. Tal i com afirma Álvarez, “els aranzels arriben en un moment en què ja notàvem una petita davallada de vendes en el mercat americà i, per tant, seguirem estudiant a veure com incidim en nous mercats però crec que el que cal treballar més és el mercat català”.
També la presidenta de la DO Montsant creu que “ el nostre mercat natural és el mercat català i no és normal que a Catalunya només es consumeixi poc més del 40% de vi català”. “Hem de seguir treballant per aconseguir vendre el vi que produïm a casa nostra”, afegeix.
El vi blanc està de moda
Respecte als gustos del consumidor català, tant Just com Àlvarez admeten que cada vegada està més de moda el vi blanc i que això ha fet que molts cellers es plantegin elaborar aquest tipus de vi. “Està de moda el vi blanc, és un vi que no només es consumeix a l'hora de menjar sinó a tota hora”, diu Just, que explica que “molts cellers estan plantant o empeltant les varietats històriques nostres, com la garnatxa blanca o el macabeu, i cada vegada la producció de vi blanc a la DO Montsant és més alta”.
Per la seva banda, des de la DOQ Priorat, el seu president creu que “són tendències” i que “si bé ara el vi blanc està de moda, més endavant pot ser que hi estigui el negre”. Així, considera que “nosaltres som territori de vi negre, tot i que es poden fer vins de tots els estils i de totes les característiques, però per allò que s’identifica al Priorat és pel seu vi negre i, per tant, nosaltres hem de seguir sent fidels a allò pel qual la gent ens coneix”.



