Informatiu cap de Setmana 08-11-2025

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Aquest dilluns va tenir lloc a la Sala d’Actes de l’Ajuntament de Falset, i davant una cinquantena d’empreses del sector turístic de la comarca, la presentació de la nova Ruta del Vi de la Comarca del Priorat, impulsada en el marc del Pla Estratègic de Turisme Sostenible del Priorat.

L’objectiu és millorar la competitivitat de la ruta i crear un producte turístic que permeti promoure el Priorat com una destinació de qualitat a la vegada que respecta els valors del paisatge cultural basat en el mosaic agrari mediterrani que caracteritza la comarca. El cap de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Paisatge i Sostenibilitat del Consell Comarcal del Priorat, Joan Vaqué, destaca que “fins ara teníem els fonaments d’aquesta ruta. Ara, el que es pretén és estructurar-la i donar-li un contingut més ajustat a la demanda”. “Es tracta d’un pla de millora de la competitivitat de les empreses relacionades amb el món del vi, no només cellers, sinó també allotjaments, restaurants empreses d’activitats d’oci, transport, etc.”, afegeix. “Ajudar-los a millorar, significarà, de retruc, una millora de la competitivitat de la destinació en general”, sentencia.

Així doncs, per millorar-ne la competitvitat s’ha elaborat un pla que que recull una sèrie de requisits que les empreses hauran de complir si volen formar part de la nova Ruta del Vi. Tal i com explica Vaqué: “hem preparat un manual que defineix quins són els mínims que es poden exigir a les empreses que s'adhereixin voluntàriament a aquesta ruta del vi”. “N’hi ha un per cada tipus d’empresa i hi ha uns requisits obligatoris que s'han de complir al 100% i uns requisits recomanables”, afirma.

A partir d’aquí, les empreses que siguin seleccionades per formar part de la ruta gaudiran també d’un procés de mentoria que les ajudarà i assessorarà amb l’objectiu de millorar contínuament. “Se’ls farà un acompanyament, els farem una visita i avaluarem quines millores es poden fer, quins requisits es compleixen i quins no i establirem un pla de millora”, explica el cap de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Paisatge i Sostenibilitat del Consell Comarcal del Priorat. “Cal treballar per complir tota una sèrie de condicions que ens permetin homologar un estàndard de qualitat”, aclareix.

Un cop les empreses aconsegueixin l’adhesió a la Ruta tindran poder de decisió i influència en la seva gestió i governança, que es basarà en una eina que s’anomena club de producte turístic. “Aquest mètode permet a les empreses decidir quines accions duran a terme i, per tant, aconseguirem que es corresponsabilitzin del bon funcionament de la iniciativa”, diu Vaqué.

Miradors del paisatge i una marca gastronòmica

El Pla de millora de la ruta del vi de la comarca del Priorat, igual que el de la ruta de l’oli, són dues de les accions que formen part del projecte de turisme sostenible Priorat- Montsant- Siurana: mosaic agrari mediterrani. A banda, també forma part del projecte la creació d’una xarxa de miradors del paisatge de la comarca. Segons Vaqué: “el paisatge és una cosa que s'ha d'explicar ja que el rastre que hi hem deixat els que hi vivim, la història, la cultura… això s'ha de poder donar a conèixer als que venen de fora”. Així, s’ha plantejat la creació de quatre miradors, de moment, que siguin representatius i “ens ofereixin quatre mirades diferents del mosaic agroforestal de la comarca”. En aquest sentit, està previst que s’ubiquin a Torroja, Marçà, Capçanes i la Figuera.

Per altra banda, també es planteja la creació i valorització d’una marca gastronòmica sota el nom “La Cuina del Paisatge”. “Volem posar les primeres bases, tot i que sabem que és un tema molt complex”, explica mentre afegeix que “la nostra cuina del paisatge és aquella que feien els restaurants i les padrines a casa seva, cosa que està desapareixent ràpidament”. “Hem d’intentar no perdre aquesta essència per poder-la documentar, per poder-la registrar, i un cop aconseguim això, veure si som capaços de bastir una marca gastronòmica”, destaca.

El projecte de turisme sostenible Priorat- Montsant- Siurana: mosaic agrari mediterrani està finançat en bona part pel Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic del Govern Espanyol i també pels 8 socis impulsors: el Consell Comarcal, la DOQ Priorat, la DO Montsant, PIMEC, Priorat Enoturisme, Prioritat, el Parc Natural de la Serra de Montsant i l’EIN de la Serra de Llaberia.

Imatge de l'acte de presentació de la Ruta del Vi de la Comarca del Priorat, aquest dilluns.

reunio_1.png

Publicitat