El Priorat ja es prepara per celebrar la revetlla de Sant Joan i, com és tradició, ho farà amb la rebuda i distribució de la Flama del Canigó. Enguany, el municipi encarregat de repartir-la serà el Molar. Seran, doncs, els veïns i veïnes del poble els qui es desplaçaran fins a Reus per recollir-la i, un cop de tornada, la faran arribar a la resta de municipis de la zona sud de la comarca.
Tal com explica el president del Centre d’Estudis Falsetans, Antoni Vidal, el sistema de repartir la Flama del Canigó cada any des d’un poble diferent és una singularitat pròpia del Priorat. “És una manera de fer que és diferent de la de la resta de Catalunya. A molts llocs hi ha un punt fix des d’on es reparteix la Flama del Canigó i la resta de municipis la van a buscar allí. A Reus, per exemple, sempre s’ha fet així. Aquí, en canvi, vam optar per un altre model. El Centre d’Estudis Falsetans és qui coordina tota l’organització, però cada any és un poble diferent el que s’encarrega de recollir i repartir la flama a la resta de municipis”, afirma.
Vidal recorda que aquesta tradició es remunta a la dècada dels anys setanta. En plena dictadura franquista, diversos municipis prioratins van començar a anar a buscar la flama com a símbol de recuperació de les tradicions i de la identitat catalana, una iniciativa que amb el pas dels anys es va anar estenent arreu de la comarca: “cap als anys 73 o 74 vam començar a anar a buscar la Flama del Canigó a Reus, seguint una mica la iniciativa que havia impulsat Tradicions i Costums, i que després va assumir Òmnium Cultural, una tradició que ja s’estava estenent des dels anys seixanta arreu dels Països Catalans. En aquell moment era una manera de reivindicar la nostra identitat i, alhora, d’agermanar la gent al marge de la política”.
En aquest context, Vidal afegeix que “inicialment hi anàvem des del Centre d’Estudis Falsetans i, a partir d’aquí, la tradició es va anar estenent a la resta de la comarca. Primer eren els altres pobles els que venien a Falset a recollir la flama, però a principis dels anys vuitanta vam pensar que no calia que el protagonisme fos sempre per a Falset i que valia més la pena fer comarca. I és per això que es va decidir que cada any fos un municipi diferent l’encarregat de repartir la Flama del Canigó”.
Així, el proper 23 de juny, a partir de les set de la tarda, representants de tots els municipis es trobaran al Molar per recollir la Flama del Canigó. A partir d’aquí, cada poble celebrarà la seva pròpia revetlla amb els actes tradicionals.
A Falset, per exemple, la festa començarà amb la rebuda de la flama a la plaça de la Quartera i la seva posterior arribada a l’Ajuntament. Tot seguit, es farà l’encesa de la barraca a la plaça de l’Artesana, la tradicional ballada de sardanes amb la Cobla Principal de Tarragona i el sopar popular: “nosaltres, com la resta de pobles, anirem a buscar la Flama del Canigó al Molar. Un cop arribi a Falset, la rebrem a l’Ajuntament i, des de la plaça de la Quartera fins a la plaça de l’Artesana, hi haurà una cercavila amb els dimonis del Centre d’Estudis Falsetans, els del Museu i la cobla. Un cop a l’Artesana, encendrem la barraca, es farà la lectura de la proclama i, després, continuarem amb els actes habituals de la revetlla. També hi haurà servei de barra i la possibilitat de sopar a la plaça, amb taules i cadires a disposició de tothom perquè la gent pugui gaudir de la festa i compartir la vetllada”.
D’aquesta manera, la Flama del Canigó tornarà a recórrer un any més els pobles del Priorat per donar el tret de sortida a una de les nits més emblemàtiques del calendari festiu català.
*La flama del Canigó arribarà a tots els pobles prioratins el proper 23 de juny.




