Butlletí informatiu 02-10-2024

Obrim el nostre repàs diari a l'informació de les nostres comarques.

El Consell Comarcal del Priorat, amb la complicitat dels consells de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta ha començat a elaborar un manifest per reclamar a Renfe una millora de la línia ferroviària que travessa aquestes comarques. Un manifest que s'espera que subscriuran tots els ajuntaments per enviar-lo a Madrid i fer valer aquesta reivindicació. La iniciativa va néixer en el sí del consell d'alcaldes del Priorat i consisteix en reclamar a Renfe la dignitat de la línia ferroviària entre Reus i Riba-roja, i que al Priorat disposa de quatre estacions considerades baixadors: el Pradell de la Teixeta, Marcà-Falset, Capçanes, i Guiamets-Serra d'Almos.

En el manifest s'exigirà el manteniment de l'actual freqüència de pas dels trens regionals i de l'avui únic comboi nocturn entre Madrid i Barcelona, a més d'un paquet d'inversions a la xarxa d'estacions i al manteniment de la via.

Si la resposta per part de Renfe és negativa, s'ha pensat en la sol·licitud del traspàs de la gestió de la concessió de la línia a la Generalitat, que està interessada en potenciar la xarxa regional.

En el seu moment, el ministre de Foment, Francisco Alvárez Cascos, va justificar la supressió de dos trens Talgo diürns en aquesta línia dient que la utilització de la via és insuficient per mantenir els serveis i va afegir que l'estació de Móra la Nova va ser utilitzada només per 2.300 persones, i l'estació de Casp per 3.155 persones, l'any 2002.

En aquest sentit, el president del Consell Comarcal del Priorat, Agustí Massip, ha declarat les dades facilitades pel ministre són errònies ja que al Priorat viatgen molts usuaris que no compren el seu bitllet als baixadors, perquè no hi ha taquilles o no paguen per absència de revisor, o en el moment d'aquirir el bitllet modifiquen la seva estació d'origen.

A causa d'aquesta manca de manteniment, l'Ajuntament de Falset, destina fons municipals per habilitar diàriament un autobús entre la capital prioratina i l'estació, cobrint els dotze trens regionals diaris en ambdós sentits. D'altra banda, gràcies a un acord amb l'Ajuntament de Marçà, l'estació gaudeix d'enllumenat i d'un vigilant que té cura del manteniment de l'edifici i de la seguretat de l'aparcament. És un dels models que, segons Massip, es podria exportar a les estacions de la línia Reus-Riba-roja.

 

Canviem de tema. El Servei d'Assistència Municipal de la Diputació de Tarragona impulsa actualment un total de 18 Agendes 21 i els Plans d'Acció Local cap a la sostenibilitat que són plans estratègics per avançar cap al desenvolupament sostenible. El servei ofereix un programa d'ajuts i assistència tècnica als ajuntaments interessats en la planificació estratègica cap al desenvolupament i la sostenibilitat municipal. Un dels municipis que es beneficiarà serà de la nostra comarca, a més d'un municipi de la Ribera d'Ebre i un altre de la Terra Alta.

Els expliquem que és l'Agenda 21. L'any 1992 es va celebrar la Conferència de les Nacions Unides pel Medi Ambient i el Desenvolupament, coneguda popularment com la "Cimera de la Terra" o la "Cimera de Río". Els països representats van acordar desenvolupar l'Agenda 21, un programa d'accions a executar durant el segle XXI per avançar cap al desenvolupament sostenible, és a dir, cap a un desenvolupament econòmic respectuós amb l'entorn i que fomentés l'equitat i la cohesió social.

I acabem amb un recordatori. La secretaria de Política Lingüística de la Ribera d'Ebre ha publicat la convocatòria d'examens de català. Les persones interessades s'hi poden inscriure fins al dia 22 de febrer trucant al telèfon 902 01 23 45.

Per ara això és tot. Gràcies per la seva atenció.

Publicitat