Benvinguts a la nova edició del butlletí informatiu de ràdio Falset
El Consell Comarcal del Priorat donarà a conèixer avui en roda de premsa el conveni marc de col·laboració entre el consell i l'ajuntament de Reus. Es tracta d'un conveni pel qual Reus donarà suport logístic al Consell Comarcal del Priorat, conjuntament amb les D.O. Priorat i D.O. Montsant, consistent en posar a disposició del Consell Comarcal del Priorat a la tècnica de l'Institut Municipal de Museus de Reus, Anna Figueras. D'aquesta manera, aquesta antropòloga i etnòloga redactarà un "Estudi històric sobre l'evolució i la història del vi al Baix Camp i el Priorat" que ha de documentar tot el cicle econòmic al voltant de la cultura del vi a les dues comarques del Camp.
Aquesta iniciativa va gestar-se ja fa unes setmanes. En el marc del Programa Comarcal de Desenvolupament Rural Integrat del consell comarcal prioratí, hi ha establert un programa específic sobre el vi. Un programa que es va posar en marxa el mes de setembre passat quan es va signar un conveni de col·laboració entre les dues DOs de la comarca i el Consell Comarcal. Dins d'aquest marc de col.laboració, l'Ajuntament de Reus posa a disposició del programa específic del vi les eines necessàries per endegar aquest projecte que pot ser fonamental per al futur i del seu marc de desenvolupament del Priorat.
En l'acte d'avui, hi participen el president del Consell Comarcal del Priorat, Agustí Masip, Lluís Miquel Pérez, alcalde de Reus i es comptarà amb la presència dels presidents de les dues Dos de la comarca, Jaume Domènech, president de la DO Montsant i Salustià Àlvarez, president de la DOQ Priorat.
Donem pas ara a una informació publicada pel diari El Punt, segons la qual l'alcalde de Móra d'Ebre, Josep Solé Biosca ha afirmat que que el deute municipal serà d'uns sis milions d'euros el 31 de desembre d'enguany. Aquesta és una de les conclusions fetes públiques pel govern municipal de Móra de la diagnosi financera que el gabinet Faura i Casas ha estat redactant durant els últims mesos sobre l'estat real dels fons de l'Ajuntament. Solé Biosca ha explicat que la diagnosi té dues parts, una amb el deute que hi havia el 30 de juny i una altra que inclou les previsions de despeses fins a finals d'any. Dels 6 milions d'euros, hi ha 2,4 milions en crèdits i pòlisses, i 600.000 euros més que es corresponen a avançaments de Sorea, l'empresa que s'encarrega de l'aigua i el clavegueram. Segons Solé Biosca, el més preocupant és la resta del deute, 3 milions d'euros, que haurien de retornar-se a curt i mitjà termini a través de crèdits. L'ajuntament ja ha mantingut contactes amb el Departament d'Economia i Finances per saber quines pautes haurà de seguir per aplicar un pla de sanejament.Per la seva banda, el regidor socialista Josep Solé Arnal, ha atribui la situació financera actual a la «mala gestió» de l'anterior alcalde, el convergent Santiago Campos
Ens referim ara a una notícia força esperada a les comarques de l'Ebre. La delegada del Govern de la Generalitat a les Terres de l'Ebre, Mercè Miralles, presidirà avui l'acte de presentació de l'Hospital de Móra d'Ebre, que serà a partir d'avui el centre que actuarà com a base de l'helicòpter medicalitzat. L'helicòpter, que ha estat adaptat per complir amb els requisits establerts pel Sistema d'Emergències Mèdiques, serà plenament operatiu des de demà mateix i donarà servei a les comarques de l'Ebre i de Tarragona.
D'altra banda, segons informa la publicació electrònica Ribera OnLine, avui a Benissanet, l'Institut Català del Crèdit Agrari formalitzarà 65 préstecs per un import total d'1 milió 427mil euros adreçats als titulars d'explotacions agràries que van quedar afectats per les pedregades del passat 19 de maig. Es tractaven de plantacions de fruiters, vinya i ametllers a diferents comarques de Lleida i Tarragona. L'acte de formalització se celebrarà avui a les cinc de la tarda al casal de Benissanet.
I a l'altra banda de la Ribera d'Ebre, el secretari general del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, Germà Gordó, inaugurarà avui el regadiu de les Planes de Flix. Aquest regadiu té una concessió de 85 l/s per una superfície de 257 ha i compta amb 109 socis que pertanyen als termes municipals de Flix, Vinebre i la Torre.
Les obres han consistit en la substitució del sistema de reg per gravetat a un sistema de reg a pressió i també s'ha previst el reg antigelades per algunes parcel·les. D'aquest reg se'n beneficiaran principalment els cultius de presseguer, cirerer i olivera.
I no deixem el sector de l'agricultura. Unió de Pagesos (UP) ha redactat el document Iniciatives per a la comarca de la Terra Alta, que recull les propostes del sindicat per dinamitzar el sector agrari, i per extensió, el teixit social i econòmic de la comarca. El coordinador comarcal del sindicat, Josep Martí, ha presentat les onze propostes que el sindicat farà arribar als partits polítics que concorren a les eleccions catalanes, amb l'objectiu que les incorporin en la seva gestió de govern o com a oposició durant la pròxima legislatura. Les propostes són les següents: un impuls decidit a l'ampliació de la taca del rec oriental; la creació d'una agrupació de defensa vegetal (ADV); la potenciació de les escoles de capacitació agrària, amb cursos d'enologia i viticultura, així com de transformació i comercialització de productes agroalimentaris; un model de formació agrària i l'accés a les noves tecnologies; la recerca i investigació; les indemnitzacions compensatòries en zones desfavorides; l'electrificació rural; la potenciació de l'agroindústria; les infraestructures viàries, i la contractació de temporers.
I acabem el nostre espai referint-nos a una activitat lúdica destinada a nens i nenes d'entre 5 i 16 anys. La regidoria de cultura i ensenyament de l'ajuntament de Falset ha organitzat per aquest proper mes de novembre un curs de dansa . El curs es farà els dissabtes a la tarda entre les les quatre i les vuit, repartits en grups i sesions d'una hora i mitja,al gimnàs del pavelló. El curs costarà 25 al mes. Esperem poder-los oferir més informació sobre les inscripcions al curs.
Per ara ho deixem aquí. Moltes gràcies per la seva atenció.