INFORMACIÓ SOBRE EL POSTGRAU DE "COMUNICACIÓ I VI" AL FINAL DEL TEXT.
Benvinguts al butlletí informatiu de Ràdio Falset.
Els ajuntaments de Falset i Móra d'Ebre podrien posar en marxa un seguit de mesures de pressió si el ministeri de Foment no presenta un projecte de millora del pont de la carretera nacional 420 que uneix aquestes dues localitats. Mentre que el consistori falsetà es planteja iniciar una campanya de mobilitzacions, el de Móra, aprovarà una moció per reprovar l'escassa inversió de Foment en aquesta zona, i exigirà la necessitat d'eixamplar aquest pont, que per ara és d'un sol carril. L'últim fet que ha generat aquesta reacció per part dels dos ajuntaments, va ser un accident que es va produir el dissabte 22 de març, quan 5 joves van caure al buit amb el seu cotxe, però sense patir danys personals.
El pont al que ens referim s'ha convertit en un punt negre d'aquesta via de comunicació, sobretot després de la inaguració el maig de l'any passat, del nou tram de la nacional 420 a l'alçada del Coll de Teixeta, que ha suposat un augment del trànsit.
El president del Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre, Santiago Campos (CiU), han qualificat aquesta infraestructura de tercemundista. En la mateixa línia s'ha manifestat el president del consell prioratí, Jordi Argilés, que no ha descartat la organització d'un seguit de mobilitzacions per aconseguir aquesta millora d'aquest tram de carretera. Per la seva banda, el regidor de Governació de Falset, Miquel Bové, atribueix la inseguretat d'aquest pont al fet que el trànsit a la nacional 420 s'ha multiplicat per quatre en aquest últim any. Aquest mateix fet, ha obligat a l'ajuntament de Falset a demanar ajuda al cos dels Mossos d'Esquadra per intentar minimitzar els col·lapses circulatoris a l'interiors del poble de Falset. Com a solució s'ha proposat la instal·lació de semàfors, que serien els únics de la comarca, i millorar el paviment. Aquestes mesures haurien de ser sufragades pel ministeri de Foment, en tot cas. D'altra banda, Bové ha recordat que fa mesos es va aprovar una variant, però encara no s'han adjudicat les obres.
Els parlem ara d'una nova infraestructura. Es tracta d'una nova depuradora a Móra d'Ebre que podria començar a funcionar a finals de mes, segons ha assegurat el seu alcalde, Miquel Josep Aubà. L'obra, a més d'una depuradora, també inclou la instal·lació de dos col·lectors que permetran recollir les aigües residuals de Móra per a la seva depuració. El nou equipament, que es troba a la carretera que porta a Corbera d'Ebre, ha estat construït en un termini d'un any i el seu cost a ascendit a quasi 1 milió 700mil euros, que han estat finançats íntegrament per la Generalitat, a través del canon de sanejament que es paga amb el rebut de l'aigua.
Ens traslladem ara a Gandesa, on s'ha descobert una fossa amb les restes de combatents de la Guerra Civil prop del cementiri municipal. De moment, es desconeix el nombre de cossos que hi ha dipositats, però probablement es procedirà a fer treballs arquelògics per aclarir aquesta i altres dades sobre aquesta troballa, feta per un pagès mentre treballava. D'entrada, l'arqueòleg Marc Jornet s'encarrega de fer els primers estudis del terreny i determinar les dimensions d'aquesta fossa. Posteriorment, el grup de recerca Projects treballarà en l'excavació de la zona. Pel que fa a l'origen dels cossos, s'han plantejat diferents hipòtesis. Segons Miquel Josep Aubà, alcalde de Gandesa, no es pot assegurar que siguin combatents republicans executats durant o després de la batalla de l'Ebre. Aubà ha afegit que la identificació dels cossos podria fer-se a través d'unes proves d'ADN.
Més coses, el consell regulador de la denominació d'origen Montsant ja té web oficial. La seva adreça és www.domontsant.com. La web està disponible en tres idiomes -català, espanyol i anglès-, i en cadascuna de les opcions els visitants podràn optar, mitjançant el menú principal, a conèixer una mica més les característiques, geografia, pobles i els cellers que en formen part.
El vi també ens porta a parlar d'un postgrau en comunicació i vi organitzat per la Universitat Internacional de Catalunya. Es tracta d'un curs destinat a professionals del món vitivinícola per aprendre el llenguatge de la comunicació i facilitar l'arribada del producte al consumidor en qüestió. Per a més informació poden consultar el programa acadèmic d'aquest curs al quadre dels textgos de l'informatiu, a ràdiofalset.net.
Anem acabant el butlletí amb un parell de propostes de lleure per aquest proper cap de setmana. Els en fem ressò avui per què en cas d'estar -hi interessats, s'hi haurien d'inscriure amb antel·lació. L'entitat Catalunya Sud proposa per aquest pròxim diumenge, una sortida des del poble de Pratdip per pujar a la muntanya de Cabrafiga, des d'on a més de divisar la costa, també es podrà contemplar llocs com la serra de Llaberia, la Mola de Colldejou i la muntanya Blanca. La sortida també permetrà als organitzadors explicar les llegendes dels gossos vampirs de Pratdip. Durada: tot el dia. Per a més informació poden trucar al 626684917. Si volen participar-hi haurien de confirmar-ho entre avui i demà.
Una altra proposta és la d'anar a veure "La passió de Reus", dirigida per Josep Maria Llop i interpretada per la companyia Llop's teatre. Es representarà al teatre municipal la Llanterna de Móra d'Ebre. Les representacions es fan el dia 5 d'abril, a les nou del vespre, i el dia 6, a les cinc de la tarda. A les oficines de l'ajuntament de Móra d'Ebre, poden adquirir-se les entrades per un preu de 18 euros.
Per últim els recordem que avui, a les set del vespre, poden acostar-se al teatre L'artesana de Falset on s'hi fa un taller per a la gent gran organitzat per la Fundació la Caixa que es presenta sota el títol "del conservatori a l'esplai: intercanvi generacional". La iniciativa s'organitza amb la voluntat d'oferir un intercanvi generacional entre la gent gran i els alumnes de cursos superiors del Conservatori del Liceu. Així, Pedro Burzaco serà l'encarregat d'impartir una conferència sobre la sarsuela. I després, un grup d'alumnes del Conservatori del Liceu seran els encarregats d'interpretar el concert "Quartet de corda i soprano". Recordin que l'entrada és completament lliura i gratuïta!
Fins aquí el nostre butlletí. Els agraïm la seva atenció.
-----------------------------------
Informació sobre el post-grau en Comunicació i Vi que organitza Ceimp-Universitat Internacional de Catalunya. Si estàs interessat en aquest post-grau, et convidem a assistir a la sessió informativa que es realitzarà aquest dijous dia 3 d'abril, a les 20 hores, a la seu del Col.legi de Periodistes.
En cas d'estar interessat a assistir-hi, cal comunicar-ho.
La tant esmentada globalització ha arribat també al sector del vi. Aquest sector conservador i tradicionalista, i en aparença artesà, també s'ha sentit qüestionat i amenaçat per a aquest fenomen tant natural com controvertit.
Provar un vi californià, que fa deu anys podia representar un esdeveniment rellevant, es troba ara a l'abast de tothom en un lineal de supermercat.
Vins de les nostres antípodes comencen a qüestionar les nostres quotes en els principals mercats europeus. Agraden, el consumidor els troba sorprenents, i especialment en molts casos pel seu preu són finalment els seleccionats pel client.
Xile per la seva banda arriba amb força als nostres mercats amb els seus monovarietals poderosos, afruitats, i competitius.
Sud Àfrica desvetlla un gran potencial en un futur proper, i inclòs els subestimats països de l'Est i l'antiga Unió Soviètica estan progressant d'una forma tant notòria com ràpida, ajudats per les inversions europees i americanes.
França, tradicional i fidel a una forma d'elaborar, a unes vinyes, a una cultura, està essent qüestionada, i es sorpren veient com alguns vins nous, de zones desconegudes, innovadors, amb altres conceptes, competeixen amb ells per un consumidor sense preferències, que senzillament consumeix allò que li agrada.
La mitologia i els referents vinícoles trontollen. Les directrius, els criteris, les formes d'elaborar entren en conflicte. Res és com era, i tothom es qüestiona. Què elaborar? Quines varietats usem? Vins joves o criança? Afruitats? Es important l'acidesa? Barats o cars? Vins especialment pensats per a mercats concrets?
Què està passant? Hi ha molts factors que expliquen i aporten arguments vàlids del què i del perquè de la situació actual. Aquest curs s'interessa per això, però encara més, pel consumidor.
Si, perquè en definitiva en aquest cada cop més atractiu i enèrgic sector, és necessària la figura del comunicador; aquell expert que pot descobrir, orientar, defensar i donar a conèixer nous vins, noves experiències de vinificació, noves formes d'entendre la viticultura.
Aquest perfil, molt reconegut arreu d'Europa i Nord Amèrica, on els medis de comunicació especialitzats són molt més professionals, s'està imposant també a casa nostra, o cada cop és més habitual la figura de l'expert i crític de vi, ja sigui en el propi punt de venda, a la web, en revista especializada, als diaris, a ràdio... i per suposat a l'altra banda de la línia, en el departament de comunicació dels elaboradors.
Els productors coneixen perfectament la necessitat d'estar permanentment en els mercats. Cada dia hi ha més recursos humans i financers dedicats a aquests afers dins de les empreses. L'educació i la conducció del consumidor envers la recerca d'un bon vi és llarga i costosa, però cal fer-la.
Tot i això, i poder amb una proposta un xic avançada, el nostre país té serioses mancances d'aquests futurs professionals del sector que puguin desenvolupar aquesta valuosa tasca.
El curs té per objectiu formar aquests professionals, que amb una sòlida formació vitivinícola formin en un futur, part fonamental d'aquest element de comunicació i promoció de la nostra cultura, gastronomia i economia vitícola i vinícola.
- Estructura de les sessions.
Es plantegen 25 sessions de 5 hores de durada, de 15.00 a 21.00 h, cada divendres, amb la següent estructura:
15.00h 16.00h.- Inici de la sessió amb un dinar de treball amb el ponent.
16.00h 20.00h.- Sessió magistral.
20.00h 21.00h.- Sessió professional de tast de vi.
- Quadre directiu del curs.
Sr. Carlos Delgado. Periodista i director del curs.
Director executiu Mi Vino i Opus Wine.
Sr. Pere Bonet. Director de Comunicació de Freixenet s.a.
Sr. Albert Puig. Director de Comunicació de Miguel Torres s.a.
Sr. Jordi Xena. Director General de Mont Ferrant.
Sra. Anna Figueres. Historiadora i etnòloga.
Sr. Pedro Muñoz. Director adjunt Mont Marçal.
Sr. Joan Milà. Assessor enotècnic.
Sr. Wojciech Bonkowski. Periodista.
- Programa del curs i quadre de professionals que impartirà el curs.
El programa es dividirà en 7 blocs temàtics amb dues vessants; nacional i internacional.
Bloc nº1.- Viticultura i enologia.
Bloc nº2.- Geografia i història vitivinícola internacional
Bloc nº3.- Tast professional.
Bloc nº4.- Comunicació.
Bloc nº5.- Anàlisi econòmica de l'empresa vitivinícola.
Bloc nº6.- Ciències sensorials.
Bloc nº7.- Marketing i venda de vins.
Durant l'execució del programa es realitzaran una sèrie de sessions en cellers i empreses del sector