Informatiu cap de Setmana 08-11-2025

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Com és tradició, el programa d’actes de la Festa Major de Falset té espai també per a la música clàssica. Serà el proper dissabte 16 d’agost quan tindrà lloc el Concert de l’Associació I Catalani a l’Absis del Castell.

Enguany, l’entitat proposa un repertori d’obres del barroc pensades per a grups de cambra i sense fer arranjament. El coordinador artístic de l’Associació I Catalani, Ronald de Roeck explica que “fins ara ens havíem centrat força en obres clàssiques o del romanticisme, i sovint eren arranjaments. Des de l’any passat però intentem fer el màxim d’obres originals, pensades per a formacions de cambra, perquè pensem que és més atractiu per al públic”.

Així doncs, conformen el repertori el Concert per a oboè en Fa M de Johan Sebastian Bach, el Concerto grosso en Si b de Händel, la suite “La Bizarre” de Teleman i Sarabanda i Alemanda, del compositor català J.Elias Verdaguer. Sobre aquest últim, de Roeck destaca que es tracta d’un autor català del segle XVIII oblidat. “Estem parlant d’un compositor molt bo, català, però molt poc tocat, que potser no ha sonat a Catalunya des de fa 300 anys”, afirma mentre afegeix “en les nostres programacions intentem sempre incloure-hi, com a mínim, una obra d’un compositor català”.

El concert anirà a càrrec de Clara Armengol a l’oobè, Marta Guillén i Eva Jiménez al violí, Gabriel Torner a la viola, Carlos Villa al violoncel, Eudald Ribas al contrabaix i el propi Ronald de Roeck al clavecí. De Röeck destaca que alguns d’ells són repetidors, però que d’altres debuten per primera vegada al concert d’I Catalani. “Entre els sis intèrprets que ens acompanyaran, n’hi ha dos que venen per primera vegada però també n’hi ha de veterans, com Gabriel Torner, que ha participat en molts concerts nostres i que ara està vivint i treballant als Països Baixos”, explica el coordinador artístic de l’entitat.

El concert tindrà lloc el dia 16 a les 19:30h a l’Absis del Castell. Joaquín Ruiz, vicepresident de l’entitat, destaca que és un bon moment per reposar una mica enmig de l’apretada agenda de la Festa Major: “és una manera de trencar amb la dinàmica del no parar durant aquests dies de festes. Per això proposem un concert per tota aquella gent a qui li agrada la música clàssica però també per tots els que vulguin fer alguna cosa diferent”.

L’associació I Catalani compleix enguany 10 anys de la seva creació. Ruiz recorda que l’objectiu de l’entit és fer arribar la música clàssica al públic prioratí. “La idea és que la gent es vagi introduïnt poc a poc en el món de la música clàssica, ja que un cop ets dins, t’atrapa”, destaca. “En el meu cas, jo no escoltava música clàssica habitualment però des de que m’hi vaig posar ho sents molt profundament i eus les coses d’una altra manera”.

Per la seva banda, de Roeck destaca el nivell dels músics que han passat pels concerts organitzats per l’entitat. “En aquests deu anys hem tingut músics excepcionalment bon. Ara, molts d’ells ja no estan a la nostra disposició perquè estan vivint i treballant a Londres, a Viena, al sud d'Alemanya, als Països Baixos…”.

Per accedir al concert d’I Catalani caldrà fer una donació de 10€ el públic en general, mentre que en el cas de persones amb discapacitat o jubilades serà de 7€.

WhatsApp_Image_2025-07-31_at_08.32.31.jpeg

Publicitat