Informatiu cap de Setmana 18-05-2024

Les cooperatives agrícoles de Falset-Marçà, Cabacés i la Vinícola del Priorat han presentat un important projecte de cooperació comarcal. Representants de les tres entitats i de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), que ha coordinat el projecte, van participar aquest dimecres a l’acte de signatura del conveni intercooperatiu. L’objectiu de la iniciativa és reforçar les estructures d’aquestes cooperatives, diversificar la gamma de productes, millorar la comercialització, afavorir el relleu generacional i contribuir a la millora de la qualitat de vida a la comarca del Priorat.

Damià Fàbrega, gerent de la Vinícola del Priorat, destaca que el projecte sorgeix de la necessitat d’establir sinèrgies amb les altres cooperatives. “Comencem un projecte per crear vincles que arrencaran ja durant la campanya de l’oliva d’enguany i que s’aniran estenent en altres àmbits com per exemple com fer front al relleu generacional o també col·laboracions a nivell comercial i turístic”, afirma.

També Xavier Domènech, de l’Agrícola Falset- Marçà, explica que la col·laboració “suposarà tenir més força per superar les mancances que tenien les tres cooperatives a nivell individual”.

Des de la cooperativa agrícola de Cabacés, el seu gerent, Antoni Bru, posa de relleu que és un projecte d’intercooperació que està obert a d’altres cooperatives i a d’altres iniciatives. “Estem oberts a incorporar més cooperatives a les diverses col·laboracions perquè a part de poder optimitzar recursos, etc, també volem impulsar iniciatives d’enoturisme i oleturisme o utilitzar els habitatges que les cooperatives tenim en desús”, explica.

Així doncs, el projecte contempla diversos eixos d’actuació que van des de la implementació d’espais test –un agrícola i l’altre ramader- per avaluar la viabilitat agrícola de forma conjunta a incrementar la producció de raïm, crear noves línies de vi o centralitzar els molins d’oli. També es preveu aprofitar les sinèrgies comercials i contribuir a la prestació de serveis als habitants dels pobles mitjançant la coordinació de comunitats energètiques o la gestió d’habitatges en desús, entre d’altres iniciatives.

Tots tres representants explicàven que amb aquest projecte d’intercooperació també es pretén recuperar aquell esperit més social dels inicis del cooperativisme. Domènech considera que en l’actualitat recuperar aquest component social té més sentit quer mai. “Les cooperatives neixen amb un propòsit molt clar, és un propòsit que avui en dia és cent per cent vigent i per tant té més sentit que mai recuperar aquest vessant social del cooperativisme sempre i quant garantim la supervivència economica de la nostra cooperativa. Evidentment aquests objectius de benefici a la societat són el nostre factor diferencial en relació a qualsevol altra empresa”.

Fàbrega, per la seva banda, també aposta per recuperar aquesta vessant social i de servei als seus socis. “Les cooperatives són empreses centenàries i al llarg de la seva història s’han hagut d’anar adaptant als nous temps. Ara torna a ser el moment de buscar aquest treball conjunt i mirar cap al futur”, diu.

Antoni Bru creu que d’aquesta manera els pobles tornaran a sentir les cooperatives com a pròpies. “Aquest component social és el que ha de permetre que gent torni a sentir com a seva la cooperativa i que vegi que des d’aquí podem desenvolupar projectes molt diferents als que s’havien previst en els seus orígens”, destaca.

Les cooperatives Falset- Marçà, Agrícola de Cabacés i Vinícola del Priorat representen 600 socis de 7 municipis i en conjunt, sumen una facturació anual d’uns 5 milions d’euros. Fàbrega recorda que “es tracta d’un 25% dels municipis de la comarca, amb un eix nord-sud molt marcat i amb una diversitat de producció que ens permet elaborar a la DO Montsant, a la DOQ Priorat i a la DOP Siurana. Busquem aquestes sinèrgies per compartir recursos i poder fer avançar el cooperativisme a la nostra comarca”.

Foto: Els presidents de les tres cooperatives en el moment de la signatura del projecte d'intercooperació.

cooperatives

Publicitat