Informatiu cap de Setmana 23-03-2024

Els presidents de les 11 denominacions d’origen vinícoles catalanes, i el director general de l’INCAVI, Salvador Puig, es van trobar el passat dijous per posar sobre la taula la situació que travessa el sector del vi a Catalunya, així com per fer balanç de l’inici de la verema d’enguany.

Bernat Andreu, president de la Denominació d’Origen Conca de Barberà, va contextualitzar la situació que viu actualment el sector, on “els cellers han arribat al moment més important de l’any pel món del vi en unes circumstàncies extraordinàries a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la Covid-19”. La caiguda de vendes, provocada pel tancament del Canal Horeca (que representa aproximadament el 60% del consum de vi al país) ha estat un dels molts perjudicis juntament amb l’aturada de les exportacions.

Davant aquesta situació, alguns cellers s’han vist forçats a acollir-se a les mesures extraordinàries aprovades pel Ministeri d’Agricultura, entre les quals destaquen la collita en verd o la destil·lació de crisi. A més, algunes DOs han creat bosses solidàries de personal i equip tècnic per tal de donar suport a aquells cellers que, per possibles quarantenes per positius o contactes amb positius en els mesos més importants de l’any, veiessin minvats els seus equips o fins i tot es veiessin forçats a tancar.  

Els presidents de les DO també van fer balanç de l’inici de verema en aquest any excepcional també per a la vinya. L’elevada pluviometria durant la tardor i primavera passades ha contribuït a una molt bona recuperació dels ceps, alguns dels quals encara arrossegaven seqüeles de la intensa sequera que va afectar la collita 2017. No obstant això, aquesta aigua abundant també ha tingut conseqüències negatives amb una important incidència de míldiu, especialment acusada en la viticultura ecològica.

Des de les denominacions d’origen s’estima que la reducció global de la verema 2020 respecte a l’any passat podria situar-se entorn del 30-35%, i en algunes zones i varietats concretes la reducció podria superar el 50%.  

A més d’analitzar el sector, la trobada va servir per explicar com ha anat la primera campanya conjunta de les 11 denominacions d’origen, que té com a objectiu apropar al consumidor que viu a Catalunya al vi català amb DO -que garanteix tant l’origen com la qualitat-, així com modernitzar la seva imatge i desvestir-lo de complexitats.  Pilar Just, presidenta de la Denominació d’Origen Montsant, va explicar que “la campanya busca ser la resposta unitària del sector a la situació anòmala que es viu a Catalunya, on els vins més consumits no són els vins de proximitat”.

Els presidents de les DO i el director de l’INCAVI van aprofitar l’ocasió també per avançar algunes de les activitats que tindran lloc al llarg dels pròxims mesos de tardor/hivern. La primera d’aquestes accions serà el llançament d’un espot publicitari que s’emmarca en la segona fase de la campanya conjunta de les DO.

I del 9 al 15 de novembre arriba la primera edició de la Setmana del Vi Català. Durant set dies es duran a terme activitats arreu de tota Catalunya per promocionar el vi català a diferents indrets del territori. La Setmana del Vi Català agruparà tot un conjunt d’activitats presencials i virtuals amb un objectiu comú: mostrar la diversitat i riquesa del sector del vi a Catalunya. La setmana del vi català està Organitzada per l’INCAVI amb el suport de les Denominacions d’Origen.

presidents do 02

Publicitat